JAK ZAPROJEKTOWAĆ MAPĘ TWOJEGO BIZNESU

Każda podróż, nawet bardzo odległa, wymaga postawienia pierwszego kroku.
Do wybranego celu dużo łatwiej dotrzeć z mapą.
Zamknij więc na chwilę oczy i pomyśl nad swoim biznesem beauty. Tak spokojnie, odpoczywając po szampańskiej zabawie sylwestrowej…
Masz dziś czas. Masz chwilę wytchnienia po grudniowym szaleństwie pracy.
Zapraszam Cię do chwili przemyśleń nad Twoim salonem fryzjerskim, kosmetycznym, spa.
Spróbujmy razem narysować mapę. Najpierw mapę marzeń, a z tego mapę Twojego biznesu.
Zaczynamy 🙂

 

START – GDZIE CHCESZ BYĆ ?

 

Weź głęboki oddech i przez chwilę zapomnij o grawitacji. O tym, że istnieją koszty, faktury, problemy z pracownikami itd. Uwolnij swoją głowę od ograniczeń.
Teraz pomyśl:

  • Jak wygląda Twój wymarzony salon?
  • Jak działa?
  • Ile ma stanowisk?
  • Gdzie jest zlokalizowany?
  • Jakie usługi proponuje?
  • Na jakim umiejętności są jego pracownicy
  • Co robisz Ty?
  • Jak zarządzasz tym salonem?
  • Ile zarabia Twój salon – jaki jest zysk?

Świetnie. Widzisz już, do czego chcesz dotrzeć !

 

POLE DO PRZEMYŚLENIA

GDZIE JESTEŚ?

 

Już wiesz, gdzie jest Twoje biznesowe Eldorado. Do dzieła! Przygotuj się w podróż do tego miejsca. Zacznij od tego, co już masz.
Pomyśl – jesteś w konkretnym punkcie na drodze do Twojego marzenia. Czy wszystkie elementy do tej drogi już masz? A może masz jakiś zbędny balast?

  • Ile w tej chwili zarabia Twój salon?
  • Jakie są koszty? Czy wszystkie są potrzebne? Zapisz.
  • Jak działa Twój magazyn? Czy liczysz gramaturę zużyć? Czy pod koniec roku magazyn jest zmniejszany? Policz.
  • Czy produkty, na których pracujecie spełniają oczekiwania ? (warto coś zmienić?) Zapisz.
  • Jakie oferty handlowe, które otrzymujesz od dostawców farb, są zadawalające?
  • Czy klienci są zadowoleni z usług w Twoim salonie?
  • O ile zwiększa się, czy też zmniejsza ilość klientów w Twoim salonie (rok do roku)
  • Czy cennik w Twoim salonie jest rentowny? Czy masz przeliczony wskaźnik rentowności czy pracujesz aby utrzymać salon?

 

WSPÓŁTOWARZYSZE W PODRÓŻY

Z KIM IDZIESZ?

 

Biznes beauty opiera się na współpracy ludzi w obrębie marki, którą budują. Wyruszając w drogę do Twojego wymarzonego salonu weź pod uwagę, kto Ci w tej drodze towarzyszy. Zapomnij na chwilę o osobistych „lubieniach-nie-lubieniach” i przeanalizuj faktycznie z kim pracujesz:

  • Ilu ludzi zatrudniasz?
  • Czy Twoi pracownicy są rentowni? Czy koszty wypłat/ZUS/premii i zużytych produktów w stosunku do obrotu dają korzystną marżę?
  • Jak możesz rozwinąć umiejętności każdego pracownika? (w czym? rozpisz sobie jakich umiejętności i szkoleń potrzebuje)
  • Zajmujesz się zarządzaniem salonu samodzielnie, czy masz menadżera?
  • Czy pracownicy Twojego salonu znają nowoczesne modele obsługi klienta?
  • Czy masz recepcjonistkę/recepcjonistę?

Podsumuj teraz, jak wygląda Twój team i co potrzebujesz utrzymać lub dołączyć aby zespół pomógł Ci w dotarciu do celu.

 

STOP – CZYLI OGRANICZENIA, KTÓRE MOŻNA OMINĄĆ

 

Powoli lądujemy w rzeczywistości. Nasza szukająca pułapek podświadomość zaczyna podpowiadać czarne scenariusze.
Nie przejmuj się. Przeszkody mogą pojawić się zawsze, nawet jeśli Ty stoisz w strefie komfortu i starasz się nie ruszać. Świat biegnie dalej i sam przeszkody potrafi też generować. Pamiętaj – nie ma sytuacji, której nie da się rozwiązać. Ważne, żeby mieć pomysł, jak ograniczenia obejść.

Zapisz proszę te myśli. „Nie dam rady tam dojść, bo mam za mało fryzjerów”. Ok. Może ten rok jest po to aby zaprojektować i pozyskać pracownika, który jest potrzebny w Twoim salonie? ” Nie podwyższę cen, bo co na to klientki”. Cena nie zależy od nastroju klientki tylko od kosztów i jakości wykonywanej usługi. Nie bój się cenić pracy Twojego zespołu. Klientom możesz zawsze przygotować listę, dlaczego podwyżka ( ze względu na jakość produktu i jego podwyżkę, ze względu na jakość pracy Twojej załogi i uczciwą dla nich zapłatę). Każdy wie, że za uczciwą usługę i jakość się płaci.

Pomyśl, co Cię ogranicza i zapisz w jaki sposób można to rozwiązać.

 

PRZENIEŚ MARZENIA NA ZIEMIĘ

ROZPISZ CELE

 

Jeśli marzenia mają się spełnić, potrzebują uformowania. Takim uformowaniem jest przełożenie marzeń na cele. Zamiast tworzyć kolejne założenia noworoczne, pomyśl, które marzenia chcesz zrealizować w nowym roku. Nie wszystkie marzenia biznesowe można zrealizować od razu. Wybierz te, które są  krokiem do przodu w Twoim biznesie.

Pamiętaj – ciężko zjeść cały tort w jednym kawałku. Podobnie jest z celami. Wybierz największe -załóżmy, że to cele strategiczne, zakładany czas realizacji – 1 rok.
Teraz podziel cel roczny na mniejsze kawałki – cele taktyczne – zakładany czas realizacji – kwartał. Na koniec – podziel kwartał na cele miesięczne.
Teraz widzisz w jaki sposób miesiąc po miesiącu dojść do Twojego biznesowego marzenia.

Np. Cel strategiczny: do końca 2020 otworzyć drugi salon fryzjerski (tutaj szczegół: gdzie, jak duży, ile masz środków itd.)

Cel taktyczny I kwartał : znaleźć lokal do wynajmu/zakupu o pow. 80m2 na ul. Orzeszkowej lub ulicach stycznych pozyskanie środków na inwestycje: sprawdzić możliwości, kredytowanie, złożyć wniosek, znaleźć ekipę remontową i architekta (potrzebni w III kwartale ale trzeba wcześniej zarezerwować i uzyskać pozwolenia na budowę/remont, itd….

Cel miesięczny: wybrać oferty lokali, umówić się z biurem nieruchomości, zobaczyć lokale itd.

 

Powyżej przedstawiłam wstępną propozycję, jak takie cele można układać.
Do wyznaczanie celu dobrze użyć Metody SMART, czyli wyznaczać cel tak aby był:

  • Sprecyzowany
  • Mierzalny
  • Ambitny
  • Realny
  • Time bound- oznaczony w ramach czasowych

 

JESTEŚ U CELU

CZYLI NARYSUJ MAPĘ DLA SWOJEGO BIZNESU

 

Mapa dla Twojego biznesu nie musi być skomplikowana. To Twoje marzenia biznesowe. Twój punkt docelowy. Wyznaczasz skąd rozpoczynasz. Bierzesz pod uwagę z kim możesz to osiągnąć. Przewidujesz, gdzie mogą być „wyboje” i omijasz je zgrabnie. Wyznaczasz sobie cele. Precyzyjnie. Po to aby w właściwy sposób weryfikować realizacje celu. Rozwój nie zawsze jest łatwy ale to zawsze wspaniała przygoda, która przynosi wymierne korzyści. Działaj. Powodzenia !

A jeśli potrzebujesz przewodnika w Twojej podróży po biznesie beauty, możesz wybrać kilka propozycji:

  • zarezerwuj swój termin indywidualnej konsultacji biznesowej, podczas której omówimy temat, w którym potrzebujesz pomocy
  • dołącz do Akademii Menadżera Biznesu Beauty – podczas spotkań opracujesz w jaki sposób zarządzać Twoim salonem i zwiększać zyski
  • napisz do mnie : biuro@beautybiznes.com
  • zamów wizytę w swoim salonie – Super Nany

Autor: Anna Majer Łabuś